8. Tétel | |||
|
1557 | 2015-05-10 | Marci | Hozzászólások (0)
|
Valuta fogalma: Külföldnek minősülő ország törvényes fizetőeszköze. Jellemzői: A fizetési forgalomban mindig készpénz formában vesz részt. A valuta megjelenési formái a készpénz, a bankjegyek és az érmék. Fajtái: -konvertibilis valuta: bármilyen pénznemre átváltható, kemény valuta -nem konvertibilis: puha valuta -kulcsvaluta: a világgazdaságban meghatározott szerepű -tartalékvaluta: az árfolyama hosszabb idején keresztül állandó Deviza fogalma: Külföldi pénznemre szóló követelés, amelyet a devizaműveletek végzésére felhatalmazott banknál nyitott devizaszámlán kezelnek. Jellemzői: Megjelenési formái a bankszámlapénz és egyéb pénzügyi eszközökben megtestesülő követelések (pl. váltó, csekk. bankgarancia, akkreditív). devizákat három csoportba sorolhatjuk: - kötött deviza, - transzferábilis deviza és - konvertibilis , deviza. A kötött deviza a legnehezebben felhasználható és váltható devizatípus. Ezt kétoldalú (klíring-) megállapodással létrejött elszámolásoknál alkalmazzák és csak a két ország közötti elszámolásban használható fel. A transzferábilis devizák átválthatósága szintén korlátozott,de a szerződést kötők körében szabadon átváltható. Megjelenési formájuk a számlapénz. A konvertibilis devizák átválthatósága a legszabadabb,vagyis a nemzetközi forgalomban a valuták minden más valutára szabadon, tetszés szerint átválthatók. Devizagazdálkodás
Az árfolyamváltozás hatása a gazdasági életre
-piaci kereslet és kínálat alakulása -adott ország gazdasági fejlettsége -az adott országban alkalmazott devizagazdálkodási rendszer -átválthatóság, konvertálhatóság
Az árfolyam jegyzése: -közvetlen: egységnyi külföldi valutát hazai pénznemben fejezünk ki -közvetett: egységnyi hazai fizetőeszköz külföldi valutában kifejezve
A nemzetközi fizetési mérleg szerkezete I. Külkereskedelmi mérleg
II. Fizetési mérleg
1)Folyófizetési mérleg: tartalmazza az áruk és szolgáltatások áramlásából származó bevételeket és kiadásokat, valamint a termelési tényezők jövedelmeinek nemzetközi áramlását.
Egyenlege: Bevételek -kiadások Exportból - import Folyófizetési mérleg egyenlegét úgy kapjuk meg, hogy az éves bevételekből kivonjuk az éves kiadásokat! 2)Tőkemozgások mérlege: mindig a rövid illetve hosszú tőkemozgások határozzák meg. a) Tőkeexportnál: a tőketulajdonosok azért viszik külföldre a tőkéjük nagy részét,mert ebből nagyobb hozamot remélnek. Formái: -kölcsönnyújtás -részvényvásárlás -új vállalt alapítása b) Tőkeimport: a külföldi pénztőke tulajdonosok fektetik be szabad pénzüket az adott országban. Formái: -kölcsönnyújtás -részvényvásárlás -új vállalat alapítása Teljes fizetési költség egyenlege: Folyófizetési költség + tőkemozgások mérlege Teljes fizetési költség értéke megmutatja, hogy az adott országban mennyivel változik a hivatalos devizaérték. Ha POZITÍV ez a szám à devizaérték nő NEGATÍV à devizaérték csökken! 3)Valuta, deviza mozgások mérlege Fizetési mérleg hiánya
- protekcionizmus fokozása - valutaárfolyamok leértékelése: külföldi valuták árát növelik hazai pénzeszközben kifejezve. Növelik a tőkeimportot, korlátozzák a tőkeexportot. - valuták felértékelése: egységnyi valuta kevesebb hazai fizetőeszköz ellenében vehető meg. - kormányzati gazdaságpolitika teljes körű átrendezése: erre csak nagyon magas állomány esetén van szükség; lépéseket kell tenni a hiány mérséklésére, a termelés, a beruházások és a belső magatartások növelésére.
Nemzetközi pénzügyi intézmények: Nemzetközi valutaalap – IMF:
-a világgazdaság stabilitásának biztosítása, -a valutáris biztonság megteremtése, -a fizetési mérleghiányok enyhítése, -a zavartalan nemzetközi pénzforgalom biztosítása, -a nemzetközi likviditás biztosítása, -a nemzetközi tartalékeszközök alkalmazása.
Világbank, Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank (IBRD):
-Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank, -Nemzetközi Fejlesztési Társulás, -Nemzetközi Pénzügyi Társulás, -Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központja, -Nemzetközi Beruházásbiztosítási Ügynökség.
EU költségvetése:
Európai Unió költségvetésének finanszírozása négy, úgynevezett „saját forrásból” történik, amelyet az Európai Parlamenttel való konzultációt követően a tagállamok bocsátanak rendelkezésre. A négy „saját forrás” a következő: A vámok (amelyek a harmadik országokkal folytatott kereskedelmi kapcsolatokra alkalmazott közös vámtarifa-rendszerből származnak) az összbevételek mintegy 10%-át teszik ki, A mezőgazdasági lefölözések (amelyeket az Európai Unióhoz nem tartozó országokból származó mezőgazdasági termékek behozatala után vetnek ki) az összbevételek mintegy 1%-át teszik ki, A „HÉA–forrás” (amely az egyes tagállamok által szolgáltatott, az általuk behajtott hozzáadottérték-adó 1%-ának megfelelő hozzájárulást jelenti) az összbevételek mintegy 14%-át teszi ki, A „bruttó nemzeti termék–forrás” (amely az egyes tagállamok által szolgáltatott, a közösségi GNP-ben képviselt részarányuk szerint kiszámolt, legfeljebb 1,27%-os hozzájárulást jelenti) az összbevételek mintegy 75%-át teszi ki.
Az egységesség elve :1993-tól az Uniónak (néhány fennmaradt kivételtől eltekintve) egységes költségvetése van. mely tartalmazza valamennyi pénzügyi műveletet, az összes bevételt és kiadást. A bruttó költségvetés (vagy másképpen globális fedezet vagy teljesség) elve egyrészt azt jelenti, hogy a költségvetési bevételeket nem lehet előre meghatározott kiadásokhoz kötni, másrészt azt, hogy a bevételeket és a kiadásokat nem lehet egymással szemben beszámítani. Az éves költségvetés elve szerint a Közösség költségvetésének egyetlen és teljes költségvetési évre kell vonatkoznia. Emellett azonban az Unió költségvetésének főbb kereteit ún. költségvetési periódusokban határozzák meg. A részletesség elve szerint a költségvetési előirányzatokat nemcsak egy összegben, hanem különböző mélységű bontásban is meg kell adni. A költségvetési egyensúly elve szerint az Unió költségvetésében a kiadásokat teljes egészében bevételekkel fedezik, vagyis a költségvetés nem tartalmazhat sem többletet, sem hiányt, nincs lehetőség a költségvetési kiadások hitelfelvétellel történő fedezésére. A gondos pénzgazdálkodás elve szerint a költségvetés pénzével takarékosan kell bánni, törekedni kell az eredmény és a ráfordítások közötti optimumra. A nyilvánosság elve alapján az Unió költségvetését a Közösségek Hivatalos Lapjában az elfogadástól számított három hónapon belül közzé kell tenni.
Externalitás: annak feltételezése, hogy a tevékenységek egy részével kapcsolatosan a költségek és a hasznok a partner országokban is megjelennek, ami megfelelő ellenőrzést és kompenzációkat igényelhet. Osztatlanság: bizonyos tevékenységek méretgazdasági és funkcionális okokból nem oszthatók szét a tagállamok között, ezért ezeket közösségi szinten kell megvalósítani. Kohézió: A Közösség valamennyi polgára számára biztosítani kell a szolgáltatások, a jólét és a fejlődés minimumát. Ez jövedelem-transzfert feltételez a gazdagabbaktól a szegényebb és gyengébb gazdaságok javára. Szubszidiaritás: a funkciókat a legalacsonyabb szintre kell delegálni, ha semmilyen előny nem származik abból, hogy magasabb szinten gyakorolják azokat
Tradicionális saját források (TOR), amelyek a közös vámunió és a közös agrárpolitika működéséből származnak. Hozzáadottérték-adó (áfa)-alapú saját forrás: ez minden tagállamra azonosan vonatkozó egységes kulcs alkalmazásával történik, amelyet az uniós szabályozásnak megfelelően kiszámított, harmonizált tagországi hozzáadottérték-adó-alapra kell vetíteni. A bruttó nemzeti jövedelem (GNI) alapú forrás célja, hogy mindenképp fedezni lehessen az EU- költségvetés kiadásait,
A Fenntartható növekedés Versenyképesség Kohézió A természeti erőforrások megőrzése és kezelése fejezet három nagy területre koncentrál: a mezőgazdaságra, a vidékfejlesztésre, valamint a környezetvédelemre Az Uniós polgárság, szabadság, biztonság és jog érvényesülése fejezet a bel- és igazságügyi együttműködés területeit (különös tekintettel a migrációra), az oktatási, kulturális és ifjúsági programokat, a fogyasztóvédelmi, egészségügyi és élelmiszerbiztonsági együttműködést támogatja. Az EU mint globális partner címszó alá tartoznak az unión kívül álló országokkal kapcsolatos programok pl.a közös kereskedelempolitika, a fejlesztési együttműködés, a közös kül- és biztonságpolitika, valamint a humanitárius segítségnyújtás Az Igazgatás (Adminisztráció) fejezetben találhatók az Unió működtetéséhez szükséges összegek.
Európai Központi Bank feladata:
Alapvető feladatok -az euroövezet monetáris politikájának meghatározása és végrehajtása; -devizaműveletek végzése; -az euroövezetbeli országok hivatalos devizatartalékainak tartása és kezelése (portfoliókezelés); -a fizetési rendszerek zavartalan működésének előmozdítása. További feladatok Bankjegyek: kizárólag az EKB jogosult bankjegyek kibocsátásának az engedélyezésére az euroövezeten belül. Statisztika: Az NKB-kkal együttműködve az EKB a feladatok végrehajtásához szükséges statisztikai információkat a nemzeti hatóságoktól vagy közvetlenül a gazdasági szereplőktől gyűjti össze. Pénzügyi stabilitás & felügyelet: az eurorendszer támogatja a hatáskörrel rendelkező hatóságokat a hitelintézetek prudenciális felügyeletére és a pénzügyi rendszer stabilitására vonatkozó politikájuk zavartalan megvalósításában. Nemzetközi és európai együttműködés: az EKB az eurorendszerre bízott feladatok tekintetében a megfelelő intézményekkel, testületekkel és fórumokkal munkakapcsolatot tart fenn mind az EU-n belül, mind nemzetközi szinten.
Euróövezetben való részvétel feltételei:
1. intézményi stabilitás, mely garantálja a demokráciát, a jogállamot, az emberi jogokat, a kisebbségek védelmét; 2. működő piacgazdaság, amely képes megbirkózni az egységes piac versenynyomásával; 3. a tagságból eredő kötelezettségek vállalása, egyetértés a politikai, gazdasági és pénzügyi unió céljaival; 4. az integráció feltételeinek megteremtése oly módon, hogy az Európai Unió jogszabályait átvéve a nemzeti jogrendszerbe, azt megfelelő igazságszolgáltatási, közigazgatási szerkezet segítségével hajtják végre.
1.)a jelölt inflációs rátája a belépést megelőző évben legfeljebb 1,5 %-kal haladhatja meg a három legjobb eredményt elért tagország inflációs rátáját 2.)a költségvetés deficitje nem haladhatja meg a GDP 3 %-át, az államadósság nem lehet több, mint a GDP 60 %-a 3.)legalább két éven keresztül nem folyamodhat a jelölt nemzeti valutájának leértékeléséhez (belül kell maradni a 2,25 %-os árfolyam-ingadozási sávon) 4.)a hosszú lejáratú kamatláb nem haladhatja meg 2 %-nál többel a három legjobb teljesítményt nyújtó országét CÉL: pénz stabilitása |
Összes hozzászólás: 0 | |